Visitors have accessed this post 1410 times.

درختان سنجد و صرفه اقتصادی بالای آن، به حدی است که در سالهای اخیر، اشتیاق برای ایجاد باغ سنجد ، افزایش یافته است.

تقاضا برای خرید میوه سنجد بالاست  ، با توجه به خواص آن :

از آن برای خوردن ، آسیاب شده میوه سنجد : برای درمان درد های مفصلی ، گل سنجد برای عطر و دارو سازی و صادرات سنجد به کشورهای دیگر رو به رشد است.

باغ سنجد
باردهی درختان سنجد

معمولا درخت سنجد در هر شرایط آب و هوایی رشد میکند. از مناطق گرم و خشک گرفته تا نواحی معتدل و کوهستانی این درختان رشد میکند.

چرا باغ سنجد ایجاد کنیم؟

مزیت :

رشد این درختان در مناطق مختلف کشور وجود دارد.درخت سنجد براحتی رشد میکنند و از ریشه ،چوب برگ و گل و میوه آن در صنایع مختلف استفاده میشود و کاربردی است.از چوب آن در صنایع مبل و منبت و از ریشه،گل و برگ آن در زمینه دارویی و عصاره گیری و میوه آن که بیشترین استفاده را در تازه خوری و تولید پودر سنجد ،سویق و صنایع غذایی و خوراک دام  دارد.
و راههای زیادی برای ایجاد یک باغ سنجد با بازدهی و درآمد مناسب وجود دارد.

در اینجا توضیح کوتاهی در مورد ایجاد باغ سنجد به شما پیشنهاد میشود.

ما با این پیشفرض که شما زمین برای کاشت درخت سنجد دارید و یا اینکه باغی دارید که اطراف آن و دور باغ  خالی است و یا میتوانید از منابع طبیعی، زمینی را اجاره کنید . این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم.
اگر شما زمین کشاورزی دارید که خالی است و آب کمی دارید میتوانید در آن درخت سنجد بکارید چگونه؟

شما نیاز به این مورد ندارید که بروید نهال این درخت را با قیمت های بالا خریداری کنید و در همان سال اول ، کلی از پول خود را بابت این موضوع صرف کنید.
کاری که شما میتوانید انجام دهید به این صورت است که در فصل زمستان و در اسفند ماه ازدرختان سنجد که در جایی میشناسید و میدانید سنجد درشت و خوبی دارد و یا اینکه گونه ای پرفروش در بازار باشد. قلمه تهیه کنید.
از این درخت شما شاخه هایی به قطر 4 تا 5 سانتیمتر و به بلندی یک متر از سرشاخه ها را بریده و در کنار جوی آب و یا یک خزانه میکارید بعد از گذشت  یک ماه و آبیاری هفتگی میبینید که براحتی، قلمه های سنجد شما،دارای برگ شده و در سال بعد آماده کاشت آن در زمین و یا دور باغ میباشد.شما میتوانید برای تاسیس باغ سنجد ،این نهال ها را از خزانه بیرون بیاورید و به فاصله 5 متر در زمین خود بکارید .

 بوته گل محمدی در بین آنها بکارید

میتوانید در بین این درختان، بوته گل محمدی بکارید تا هم در فصل بهار و هم در فصل پاییز درآمد خوبی داشته باشید و میبینید که بعد از گذشت 4 سال شما به درآمد مناسبی از گلهای  محمدی خود میرسید .

فرآوری گل محمدی با خشک کردن غنچه و یا گلاب گیری آن و مهمترین قسمت فروش این محصولات باعث ایجاد درآمد اولیه خوبی میشود.

و درختان سنجد شما هم شروع به باردهی کرده و میزان تقریبی 4 کیلو را در سال چهارم خواهد داشت. از این درختان به مدت طولانی تا 50 سال و بیشتر میتوانید بهره برداری کنید..البته میتوانید این درختان را در محیطهای کوهستانی و دامنه ها حتی با کمترین  آبیاری بکارید و باغات عالی را راه اندازی کنید.

 راه اندازی باغ سنجد در مناطق کم آب

از بابت این موضوع افراد زیادی هستند که زمین های بدون استفاده دارند و در این فکر هستند که از آن بهره برداری کنند.

خب چگونه باغ سنجد ایجاد کنیم:

در رابطه با این موضوع باید این مطلب را یادآوری کنیم که اول از همه زیر ساخت مناسبی ایجاد کنید.

  •  اگر میتوانید در زمین خود از عرض زمین ، هر 5 متر ، کانال به عمق یک متر در طول زمین ، حفر کنید و یا چاله هایی به این عمق ، هر 5 متر ایجاد کنید.
  • یک سال قبل کاشت این نهال ها داخل کانال و چاله را با کمپوست و کود گاوی پوسیده به اندازه نیم متر پر کنید.تا ریشه براحتی در زمین توسعه یابد.
  • بعد از یک سال به اندازه کافی آفتابخورده است  و حداقل آب داخل این کانال ها ، وارد شده است که این کانال ها دارای محیطی مناسب کاشت شود.
  • در این مرحله شما نهال های ریشه دار خود را در داخل کانال ها و حفره های کنده شده قرار دهید و قسمت بالایی حفره ها را با خاک پر کنید.
  • بعد از آن حداقل به مدت 4 سال باید به صورت 10 روزه از اردیبهشت ماه تا پایان مهر ماه به آن آب دهید. بدون آب هیچ گیاهی رشد مناسبی ندارد.
  • میتوانید در مناطقی که آب ندارید از تانکر آب استفاده کنید.
  • بعد از گذشت 4 سال درخت را میتوانید هر 15 روز آب دهید.
  • از ارقام پربازده استفاده کنید. ارقام مختلف سنجد

اگر در منطقه ای باغ دارید که باد های سنگینی دارد .در اطراف باغ خود از درختان سنجد استفاده کنید .

این درختان به عنوان بادگیر میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و جلوی باد را گرفته و مانع آسیب به باغ میوه شما میشود.

در سال های اخیر قیمت سنجد به صورت سالانه رشد کرده است و البته کمتر از تورم . ولی با توجه به افزایش تقاضا برای این محصول ، میتوان به بازدهی بالاتر این درختان امید وار بود.

باغ سنجد نمایش داده شده در فیلم زیر ،باغی است که در کنار جوی آب ایجاد شده و حدود 50 سال به بالا دارد و هیچ گونه رسیدگی در مورد آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید