Visitors have accessed this post 530 times.

تمام کسانی که در حوزه تولید محصولات باغی مشغول هستند، چند سالی است که میزان درآمد درخت سنجد را مورد ارزیابی قرار میدهند.
فکر میکنید قیمت عمده سنجد و خرید و فروش عمده آن در بازه زمانی 5سال آینده چگونه است؟ با ما همراه باشید.

قیمت عمده سنجد

بررسی قیمت عمده سنجد در 5 سال آینده

اقتصاد سنجد چند سالیسیت که مورد توجه افراد زیادی مخصوصا ، باغداران و کشاورزان و همچنین فروشندگان این محصول قرار گرفته است.
در سالهای اخیر اگر گردش مالی سنجد ، پودر سنجد، عصاره سنجد، سویق سنجد و هسته سنجد را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که گردش مالی 100 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است. که اگر دقیق تر بررسی کنیم ، شاید خیلی بالاتر از این مقدار باشد.
این اول راه است چون در سالهای آینده خیلی عوامل تغییر خواهد کرد.

بعضی از باغداران به علت عوامل متعددی که در شهر یا منطقه آنها وجود دارد الگوی کشت و باغداری خود را ، یا تغییر داده اند یا میخواهند تغییر دهند.
شرایط آب و هوایی ایران تغییر کرده و به دلیل عدم استفاده صحیح آب و خشکسالی های پیاپی و کم شدن آب ، برخی از باغداران به این نتیجه رسیده اند که محصول جایگزین و پر فروش در بازار چه میتواند باشد.
بعد از جستجو، بعضی از این زحمت کشان به این نتیجه رسیده اند که میتوان از درخت سنجد برای کاشت استفاده کرد. چرا؟
چون این درخت به کم آبی مقاوم است و با توجه به قیمتهای چند سال اخیر این محصول تمرکز زیادی روی کاشت و راه اندازی باغات سنجد شده است.

با توجه به اینکه ما در این زمینه برای سالهای متمادی مشغول فعالیت هستیم به صورت واضح در حال مشاهده هستیم که میزان کاشت این درخت در قسمتهای مختلف کشور از جمله استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ، خراسان رضوی و خراسان جنوبی ، استان سمنان ، اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شدت رشد کرده است.
ولی چون تا به ثمر رسیدن و بازدهی اقتصادی این درختان یک بازه زمانی 7 تا 10 ساله نیاز است ، هنوز برداشت محصول و قیمت عمده سنجد به حدی نیست که بالاتر از تقاضای بازار باشد. و نوسان قیمت در این بازار تا 4 سال آینده زیاد است و رو به بالا خواهد بود.
ولی بعد از این مدت با توجه به افزایش تولید و عرضه گسترده محصول در کشور، قیمت عمده سنجد ثبات خواهد داشت. و راه های جایگزین برای صرفه اقتصادی در پرورش سنجد ، وجود صنایع تبدیلی در کنار آن و صادرات سنجد میباشد.
البته اگر صنعت فرآوری این محصول و صنایع مرتبط با آن را در نظر بگیریم یک اقتصاد فوق العاده پر بازده و سود آور برای صنایع تبدیلی آن وجود خواهد داشت.
چون هر ساله تحقیقات زیادی بر روی خواص فراوان سنجد و محصولات جانبی آن مثل پودر سنجد ، عصاره سنجد ، روغن سنجد انجام میگیرد . وهم اکنون در طب سنتی ایران و صنعت داروسازی نوینمورد استفاده قرار گرفته است. مثل سویق سنجد در طب سنتی و قرص عصاره سنجد در صنعت داروسازی.

نتیجه گیری این موضوع و پیش بینی ما برای چند سال آینده رشد مازاد تولید میوه سنجد خواهد بود که این یک مزیت نسبی برای مصرف کننده نهایی خواهد بود.
ولی اگر صنایع تبدیلی آن رشد کند ، باغداران عزیز از کنار کاشت این محصول فواید فراوانی را خواهند داشت چون تک تک قسمتهای این درخت مورد استفاده است و در صنایع مختلف ، صنعت غذایی در تهیه نان ، آرایشی بهداشتی برای عطر سازی ، طب سنتی ، داروسازی ، تولید خوراک دام طیور و صنعت چوب (که در ساخت میزهای پذیرایی و ناهارخوری)به کار میرود.

شما بزرگواران میتوانید برای تهیه انواع سنجد و محصولات جانبی آن ، قیمت عمده سنجد ، خشکبار برگه هلو، قیمت برگه زردالو، برگه شلیل ، برگه آلو ، آلو بخارا ، انجیر ، کشمش درجه یک ، دو و سه با قیمت دسته اول و کیفیت مناسب با ما تماس بگیرید تا محصول مورد نظرتان را به بهترین شکل و بسته بندی به شما ارایه دهیم.