Visitors have accessed this post 525 times.

با توجه به اطلاعات موجود در مورد کشمش سبز یا پیکامی میتوان بازار آن را به طور دقیق رسد کرد.و قیمت محصول مشخص است.

کشمش سبز خلیل‌آباد خراسان رضوی روی دست باغداران ماند

کشمش سبز خلیل‌آباد خراسان رضوی روی دست باغداران ماند

در سالهای مختلف میزان تولید و برداشت انگور و تولید کشمش متفاوت است

در سال 1402 میزان برداشت این محصول :

قیمت کشمش سبز بی دانه کاشمر در سال 1402 در آبان ماه

کشمش درجه یک 140000150000 تومان 

کشمش درجه دو بین 110000120000 تومان 

قیمت کشمش زرد صادراتی 120000130000 تومان

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد، با اشاره به برداشت محصول انگور از سطح باغات خلیل‌آباد اظهار داشت: سطح باغات انگور شهرستان خلیل‌آباد بیش از پنج هزار و ۷۲۷ هکتار است.

وی با بیان اینکه خلیل‌آباد مهد انگور استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان برداشت انگور در شهرستان طی سال‌های گذشته ۱۳۰ هزار تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین در ادامه تصریح کرد: با پیش‌بینی ۳۰ درصد کاهش تولید طی امسال، بیش از ۹۰ هزار تن تولید محصول انگور را در سطح شهرستان خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد انگور تولید شده تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه‌خوری می‌شود، اذعان کرد: انگورهای تازه‌خوری به کشورهای همسایه و سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

شبان با تأکید بر اینکه خشکسالی، خسارت سرما در دی‌ماه گذشته و فروردین سال جاری و همچنین تنش‌های آبی از جمله عوامل کاهش تولید انگور در شهرستان خلیل‌آباد است، عنوان کرد: در آمد اصلی مردم خلیل‌آباد از تولید انگور و کشمش است.

وی با بیان اینکه انگور خلیل‌آباد از نظر کیفی و کمی دارای لطافت خاصی است، تشریح کرد: ۵ سردخانه به ظرفیت ۱۰ هزار تن در سطح شهرستان فعال و آماده سورت، بسته‌بندی و صادرات انگور به کشورهای همسایه هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ رقم انگور در شهرستان شناسایی شده است، ابراز کرد: پیکامی و عسکری اصلی‌ترین ارقام انگور در شهرستان هستند که صرف تولید کشمش و تازه‌خوری می‌شوند.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: ترکمن ۴، لعل، ریش‌بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی، سرقی و ارقام تجاری جدید جهت تازه‌خوری و تهیه مویز و تیفی در شهرستان کشت می‌شود.

شبان با بیان اینکه ۲۲ هزار هکتار باغ انگور در استان خراسان رضوی داریم که بیشترین سطح زیر کشت آن مربوط به خلیل‌آباد است، تأکید کرد: خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت رتبه چهارم و از لحاظ میزان تولید رتبه اول را دارد.

وی با اشاره به اینکه خلیل‌آباد در حوزه کارخانه‌های سورت و بسته‌بندی کشمش شرایط مطلوبی دارد، اذعان داشت: مهم‌ترین مشکل شهرستان در حوزه انگور عدم وجود سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه فراوری انگور است.