Visitors have accessed this post 259 times.

خریداران اروپایی برای واردات ادویه و گیاهان دارویی ، اغلب به مدرکی مبنی بر اجرای استانداردهای ایمنی مواد غذایی در قالب گواهی های خاص صادر شده توسط نهادهای کنترلی مستقل نیاز دارند.

 برخی از خریداران ، لیست های کنترل مورد نظر خود و تعدادی الزامات کیفی مختلف را خواهند داشت. جدای از جنبه های ایمنی مواد غذایی و کیفیت محصول، تقاضای فزاینده ای برای اثبات شیوه های تجارت پایدار و اخلاقی وجود دارد.

قبل از خواندن این محتوا پیشنهاد میشود حداقل استاندارد ها و موارد ضروری برای صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا را مطالعه نمایید.

فهرست مطالب

استاندارد های مورد نظر خریداران  برای واردات ادویه و گیاهان دارویی

الزامات کیفیت محصول :

کیفیت ادویه ها و گیاهان دارویی بوسیله عوامل مختلفی تعیین می شود که برخی از آنها به میزان  طعم یا مزه آنها بستگی دارند.

 معیارهای کیفیت نیز ممکن است بسته به محصول متفاوت باشد. به عنوان مثال، برای فلفل، معیارهای خاصی مانند رنگ (به عنوان مثال با استفاده از واحدهای (American Spice Trade Association ) (ASTA) یا تندی (با استفاده از واحدهای تندی Scoville) اندازه گیری می شود.

 این معیارهای کیفی همیشه برای سایر ادویه ها و گیاهان دارویی استفاده نمی شود.

 برخی از پارامترهای کیفی به طور کلی برای ادویه ها و گیاهان استفاده می شود، از جمله موارد زیر:

تمیزی یا خلوص:

 ادویه ها و گیاهان باید عاری از بیماری ها، مواد خارجی، بوهای خارجی و سایر اختلالات باشند. انجمن ادویه اروپا  European Spice Association (ESA) می گوید حداکثر حضور ماده خارجی باید کمتر از 1٪ وزنی برای همه ادویه ها باشد.

با این حال، این نیاز می تواند بسته به درخواست خریداران متفاوت باشد و ممکن است شامل شاخص های خاص تری باشد، مانند حداکثر مجاز میوه ها یا دانه های معیوب، تعداد حشرات مرده یا اندازه گیری مواد خارجی خاص (مانند ASTA Cleanliness Specification).

ناخالصی ادویه ها و گیاهان نیز با سوزاندن محصول در دمای 550 درجه سانتیگراد تا وزن ثابت و اندازه گیری باقیمانده خاکستر اندازه گیری می شود.

برای انواع مختلف ادویه ها و گیاهان، حداکثر سطوح مختلف برای سطوح اسید موجود در خاکستر تعیین شده است. می توانید آنها را در سند حداقل کیفیت انجمن ادویه اروپا (Quality Minima Document ) پیدا کنید.

هنگام حمل، گونه یا رقم باید در مشخصات محصول اعلام شود.

 اگر واریته یا ارقامی غیر از اعلام شده در بسته بندی وجود داشته باشد، برخی از خریداران آن را تقلب می دانند، اما برخی از خریداران سطوح خاصی را تحمل می کنند.

میزان رطوبت:

حداقل میزان رطوبت برای ادویه ها و گیاهان مختلف در سند حداقل کیفیت انجمن ادویه اروپا تعیین شده است. با این حال، خریداران ممکن است محتوای رطوبت متفاوتی را درخواست کنند.

اندازه مش یا ذرات آسیاب شده :

 وقتی ادویه ها و گیاهان به صورت پودر صادر می شوند، آنها را آسیاب می کنند تا از الک با قطر خاصی عبور کنند.

 الک ها اغلب در اندازه های میکرونی مشخص می شوند و الزامات معمول این است که 95٪ تا 99.5٪ محصول آسیاب شده می تواند از اندازه خاص غربال عبور کند.

بو و طعم:

 ادویه ها و گیاهان خاص باید بو و طعم خاصی داشته باشند. مشخصات طعم ادویه ها و گیاهان بیشتر به ترکیبات شیمیایی اسانس بستگی دارد. مشخصات طعم بسته به واریته، رقم، جغرافیای اقلیمی و شرایط رشد متفاوت است.

اسانس ها:

 کیفیت ادویه ها و گیاهان به طور کلی زمانی بالاتر است که درصد خاکستر کم باشد و محتوای اسانس ها زیاد باشد. انجمن ادویه اروپا حداقل مقدار اسانس را برای اکثر ادویه ها و گیاهان تعریف کرده است.

گواهینامه ایمنی غذا به عنوان مبنایی برای ورود و واردات ادویه و گیاهان دارویی به بازار اروپا :

اگرچه گواهینامه ایمنی مواد غذایی طبق قوانین اروپا اجباری نیست، اما تقریباً برای همه واردکنندگان مواد غذایی اروپایی ضروری است.

 اکثر واردکنندگان معتبر اروپایی با شما کار نخواهند کرد، اگر نتوانید نوعی گواهی ایمنی مواد غذایی را به عنوان مبنای همکاری ارائه دهید.

اکثر خریداران اروپایی درخواست گواهینامه ابتکار ایمنی جهانی غذا( Global Food Safety Initiative) (GFSI) دارند.

محبوب ترین برنامه های صدور گواهینامه برای تولید کنندگان و صادر کنندگان  ادویه و گیاهان دارویی عبارتند از:

کنترل آزمایشگاهی :

در عمل، گواهینامه ایمنی مواد غذایی (اگرچه تقریباً اجباری است) اغلب کمتر از تأیید فیزیکی محصولات اهمیت دارد، بنابراین برای واردات ادویه وگیاهان دارویی به اروپا ، وارد کنندگان اغلب برای تست آزمایشگاهی درخواست می کنند.

رویه رایج در اروپا این است که تحویل محصول با اسنادی از آزمایشگاه‌های معتبر که بیشتر از شش ماه از تاریخ تست عبور نکرده باشد همراه است.

اعتبار آزمایشگاه هایی که در حال انجام آزمایش هستند برای خریداران اروپایی مهم است.

این می تواند یک مسئله بالقوه برای برخی از صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه باشد، زیرا آزمایشگاه ها باید بتوانند تمام آزمایشات مورد نیاز را برآورده کنند.

در برخی از کشورهای در حال توسعه، آزمایشگاه ها تنها می توانند تعداد محدودی آزمایش را انجام دهند و برای برخی، نمونه های آنالیز باید به کشورهای دیگر ارسال شود.

معمولا خریداران اروپایی درخواست آزمایش برای بیش از 500 باقیمانده آفت کش مختلف می کنند.

زنجیره های خرده فروشی و سایر درخواست های بخش خصوصی

با توجه به نیاز فروشگاه ها و بخش خصوصی شما باید محصول را به آنها ارائه دهید .و آنها درخواست گواهی نامه های خاص دارند.

درخواست های پایداری و مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) corporate social responsibility.

فعالیت های اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی مربوط به CSR در صنعت ادویه جات و گیاهان دارویی در اروپایی می تواند در هر سطح از زنجیره تامین اجرا شود.

 از سطح مزرعه و تولید گرفته تا فرآوری ادویه جات و گیاهان دارویی تا تحویل به مصرف کننده. شرکت ها الزامات مختلفی برای مسئولیت اجتماعی دارند.

برخی از شرکت‌ها از شما می‌خواهند به آیین‌نامه رفتاری خود پایبند باشید یا از استانداردهای رایجی مانند مبادله داده‌های اخلاقی تامین‌کننده ((SEDEX the Supplier Ethical Data Exchange ،

 ابتکار تجارت اخلاقی  ((ETI Ethical Trading Initiative

یا آیین‌نامه رفتاری طرح انطباق اجتماعی تجاری (amfori BSCI) Business Social Compliance Initiative code of conduct پیروی کنید.

مسائل مهم پایداری در ادویه جات و گیاهان دارویی مربوط به بقایای آفت کش ها و روش های ناکافی خشک کردن است که منجر به مشکلات آفلاتوکسین می شود.

به منظور بهبود تولید پایدار و تامین منابع ادویه ها و گیاهان دارویی، گروهی از شرکت ها و سازمان ها ، ابتکار عمل ادویه پایدار  (SSI)Sustainable Spice Initiativeرا تشکیل دادند.

یکی از اهداف اعضای SSI این است که تا سال 2025 حداقل در سه دسته محصول برتر به 25 درصد منابع پایدار دست یابند یا از آن فراتر رود.

پایداری به یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار رسمی اروپا تبدیل شده است. اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از سیاست‌ها را به نام قرارداد سبز اروپایی  European Green Deal اجرا کرده است که هدف آن پایدار کردن اقتصاد اروپا و بی‌طرفی در زمینه آب و هوا تا سال 2050 است.

 اقدامات خاصی که در این سیاست‌ها گنجانده شده است که ممکن است بر عرضه کشورهای در حال توسعه تأثیر بگذارد، برای مثال کاهش 50 درصدی در نظر گرفته شده در استفاده از سموم خطرناک تر و افزایش سهم زمین کشاورزی زیر کشت ارگانیک به 25 درصد تا سال 2030.

پایداری نیز بخش مهمی از طرح های صدور گواهینامه جدید است. بخش های زیر چندین گواهینامه موجود با تمرکز بر جنبه های زیست محیطی و اجتماعی را شرح می دهد.

طرح های صدور گواهینامه جدیدی بر اساس انتشار CO2 وجود دارد، مانند MyClimate و  Carbon Footprint Certification.

مواردی که رغبت خریداران را برای واردات ادویه و گیاهان دارویی به بازار های خاص بیشتر میکند.

افزایش تقاضا برای محصولات ارگانیک

داشتن گواهی ارگانیک در این مورد فوق العاده تاثیر گذار است.

گواهینامه های اجتماعی و زیست محیطی

دو طرح متداول گواهینامه پایداری عبارتند از Fairtrade Rainforest Alliance,  

Fairtrade استاندارد خاصی را برای گیاهان، دمنوش‌های گیاهی و ادویه‌ها برای سازمان‌های تولیدکننده در مقیاس کوچک ایجاد کرده است.  standard for herbs, herbal teas and spices

 این استاندارد تجارت منصفانه شامل قیمت های حداقل و حق بیمه برای محصولات معمولی و ارگانیک از چندین کشور و منطقه است.  Minimum and Premium Prices

داشتن گواهینامه های قومیتی :

  •    Halal  برای مسلمانان
  • Kosher برای یهودیان

دیدگاهتان را بنویسید