Visitors have accessed this post 394 times.

زیره سبز و زیره سیاه از ادویه ها و دانه گیاهان دارویی تولیدی کشور ماست که فرصت های صادراتی خوبی برای آن وجود داره ولی به دلیل برخی موضوعات آنطور که باید در یک دهه اخیر رو به افول بوده است و صادرات این محصول کم شده. ما در این مقاله به فرصت صادرات زیره به اروپا مینویسیم.

همیشه ما در زمینه فعالیت های مختلف به پیشینه و گذشته پر افتخار کشورمان نگاه میکنیم ولی در زمان حال ، ما از آن گذشته پر افتخار به دلایل مختلف افول کرده ایم و در حال حاضر آنطور که باید کشوری خوش نام در زمینه های مختلف نیستیم.

در گذشته کشور ایران یکی از مهمترین صادر کنندگان بزرگ زیره سیاه و زیره سبز به بازارهای جهانی مثل آمریکا و اروپا بوده است و قیمت این محصول را زیره ایران در بازارهای جهانی مشخص میکرده است.ولی در حاضر نامی از ایران در این بازار نیست و یا کمتر شنیده میشود.

صادرات زیره به اروپا

با توجه به مقاله ارائه شده در سایت CBI که یکی از موسسات تحقیقاتی در زمینه تحقیق و ارائه اطلاعات برای ورود محصولات مختلف در بازار اروپا است. این اطلاعات در اختیار شما قرار میگیره.

اطلاعات دقیقی در زمینه تولید جهانی زیره در دسترس نیست اما با تکیه بر آمارهای ارئه شده , میزان تولید آن هر ساله بین 580 هزار تن تا 600 هزار تن رو شامل میشه.

86 درصد عرضه جهانی زیره صادراتی رو کشور هند ، 4 درصد بازار زیره رو کشور ایران ، 3 درصد بازار این محصول رو کشور سوریه و 2 درصد آن را ترکیه در اختیار دارد. و باقیمانده این بازار در بین کشورهای افغانستان و مصر و پاکستان متغیر است.

البته که کشور هند 50 درصد زیره تولیدی خودش رو در بازار داخلی مصرف میکنه. همچنین هند بزرگترین تامین کننده زیره سیاه در بازار جهانی هستش و بعد از آن کشور های ترکیه ،مصر و اتیوپی هستند.

زیره دارای عطر شیرین و طعم رو به تندی دارد و به عنوان ادویه و مواد افزودنی در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیره.

hs code زیره یا تعرفه گمرکی زیره در بازار جهانی

زیره سبز (cumin seed)در بازار جهانی با کد تعرفه 090932200 شناخته میشود.

زیره سیاه (caraway seed or black cumin seed)در بازار جهانی با کد تعرفه گمرکی 091099910014 شناخته میشود.

چرا بازار اروپا یکی از بازار های جذاب برای صادرات زیره هستش؟

10 درصد تولید جهانی زیره وارد بازار اروپا میشه و همین موضوع میتونه یکی از فرصتهای خوب برای صادرات زیره به کشور های اروپایی باشه.

درسته که این مقدار زیاد نیست و مصرف اون نسبت به کشورهای آسیایی و خاورمیانه و شمال آفریقا کمتر است. ولی با توجه به موقعیت و قیمت بهتر در بازار اروپا ، میتوان به صادرات آن در این بازار راغب بود.

معمولا زیره در اروپا بیشتر در غذای رستوان ها و سیستم خرده فروشی و تهیه پنیر و مواد اولیه صنایع غذایی مورد استفاده قرار میگیره.

واردات زیره در طی 5 سال منتهی به 2020 تقریبا 5 درصد افزایش داشته است و این میزان در آینده رو به افزایش است به خاطر مهاجرت به کشورهای اروپایی و استفاده روزافزون رستوران ها و صنایع غذایی از انواع ادویه در محصولات تولیدی.

اگر به مقاله در رابطه با

صادرات آویشن

صادرات نخود

صادرات عصاره شیرین بیان

صادرات کشمش به اروپا

صادرات خرما به اروپا

علاقه مندی دارید کلیک کنید.

از سال 2016 صادرات زیره به اروپا افزایش 7 درصدی داشته و این رقم رو به افزایش است.در سال 2020 واردات زیره به میزان 24 هزار تن به ارزش 65 میلیون یورو بوده است.

73 درصد این محصول از کشورهای در حال توسعه بوده است. 27 درصد زیره وارداتی از کشورهای دیگر که در حقیقت آن را re- export کرده اند.

68 درصد از این محصول به صورت دانه کامل زیره وارد شده و 32 درصد از اون به صورت زیره شکسته و پودر شده وارد بازار اروپا شده است.

این محصول بعد از وارد شدن به بازار اروپا به صورت پودر شده در اختیار صنایع غذایی و بازار خرده فروشی قرار میگیره.

با توجه به اینکه زیره در اروپا تولید نمیشه و به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز داره تمام زیره وارداتی به اروپا در اتحادیه مورد استفاده قرار میگیره.

صادرات زیره به اروپا
زیره سبز

بهترین کشورها در صادرات زیره به اروپا

بزرگترین وارد کننده زیره در اروپا کشور انگلستان هستش و تمرکز زیادی به تولید و تهیه انواع ادویه کاری در این کشور وجود داره. بعد از آن ،کشور آلمان قرار داره و به دلیل استفاده این ادویه در پختن کباب و رستوران های فراوان در زمینه دونر و کباب ، مصرف زیادی داره.

البته آلمان علاقه مند به محصولات ارگانیک هستش و زیره ارگانیک بیشتر در این کشور مورد استقبال قرار میگیره.

بعد از آن کشور هلند قرار داره که اکثرا محصولات مختلف به این کشور وارد میشه و به عنوان یک مرکز تجاری و re – export برای این محصول در بازار هست. فرانسه و لهستان در رده های بعدی واردات زیره به اروپا قرار دارند.

صادرات زیره به انگلستان

انگلستان بزرگترین وارد کننده زیره به اروپا

انگلستان بزرگترین وارد کننده و مصرف کننده زیره در اروپا هستش که تقریبا 30 درصد این بازار رو در اختیار داره. از سال 2016 واردات زیره به انگلستان حدودا 6 درصد افزایش پیدا کرده و مقدار اون به 6800 تن در سال 2020 رسیده که ارزشی معادل 19.3 میلیون یورو بوده است.

64 درصد زیره وارداتی دانه سالم زیره و باقی آن زیره شکسته و پودر شده بوده است.

زیره سبز وارداتی به انگلستان در بازار خودش بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و تقریبا 10 درصد آن re – export شده است.

81 درصد زیره وارداتی به انگلستان به وسیله کشور هند تامین شده و بعد از اون ترکیه با 7 درصد و فرانسه با 3 درصد ، سوریه 2 درصد و دیگر کشورهای نوظهور مثل پاکستان و سریلانکا ، مصر و چین هستند.

در طی 5 سال گذشته سوریه تونسته صادرات خودش به انگلستان رو افزایش بده و درصد رشد 10 برابری رو داشته و از 13 تن در سال 2016 به 130 تن در سال 2020 رسیده است.

و کشورهایی مانند هلند و فرانسه نیز مقداری از محصول وارداتی به وسیله سوریه به کشورشان را دوباره به انگلستان ، صادرات مجدد کرده اند.

بازار زیره انگلستان در اختیار هندی هاست به خاطر پیشنیه تاریخی و همچنین حضور هندی ها در این کشور .

بیشتر زیره وارداتی به انگلستان به عنوان مواد اولیه ادویه کاری ، مورد استفاده قرار میگیره و یا در غذاهای آنها مورد استفاده هستش.

تقریبا 1.4 میلیون نفر هندی و 1.1 میلیون پاکستانی و 450 هزار بنگال در انگلستان زندگی میکنند که مصرف این ادویه رو در برنامه غذایی خودشون دارند.

12 هزار رستوران در انگلستان از این ادویه در غذاهای خودشون استفاده میکنند. و گردش مالی رستورانها و سیستم خرده فروشی تفریبا معادل 4.2 میلیارد یورو در سال هست.

علت دیگر توسعه این ادویه در انگلستان قرار دادن هفته بین المللی ادویه کاری  National Curry Week و قرار دادن جایزه  British Curry Awards رو میتوان اشاره کرد.

اصلی ترین وارد کننده زیره به اروپا شرکت  AB World Foods هستش که زیره رو در بازار انگلستان با برند های زیر ارائه میده.

Patak’s (curry pastes)

,  Blue Dragon (Asian food)

 Al’Fez (Middle Eastern and North African food).

شرکتهای زیر از فروشندگان زیره و ادویه در بازار انگلستان هستند.

 Tesco,

 Sainsbury’s,

 ASDA,

Morrisons,

 Natco.

 East End,

 Rajah 

(Bart (part of the Fuchs Group

TRS

 Nature’s Blends

شرکتهای وارد کننده زیره به اروپا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 East End Foods,

 P&B (Foods),

 H.J. Langdon

TRS,

 British Pepper & Spice,

 Virani 

 Sleaford Quality Foods.

نمونه محصول زیره بسته بندی با برند tesco

آلمان :زیره ادویه ای برای کباب

در طی 5 سال منتهی به 2020 آلمان هم واردات زیره به کشور خودش رو افزایش داده .این واردات 13 درصد رشد داشته و مقدار اون به 13 هزار تن و ارزشی معادل 9.1 میلیون یورو رسیده است.

80 درصد واردات زیره به صورت دانه کامل و 20 درصد آن به صورت دانه شکسته و پودر شده بوده است.

تامین کننده اصلی بازار آلمان برای زیره کشور هند نیست, بلکه کشورهای سوریه و ترکیه تامین کنندگان اصلی زیره در آلمان هستند. و 32 درصد واردات زیره این محصول رو در اختیار دارند. 25 درصد بازار در اختیار هند ، 5 درصد بازار را کشور هلند و 2 درصد بازار زیره آلمان در اختیار انگلستان بوده است.

کشورهای نوظهور دیگری مثل مصر ، چین ،اندونزی و افغانستان هم باقیمانده این بازار را در اختیار دارند.

هند با رشد صادرات خودش به آلمان از 245 تن در سال 2016 به 780 تن در سال 2020 بیشترین رشد صادراتی رو در بازار آلمان داشته است.

میزان مصرف زیره در آلمان رو میتوان از روی استفاده این ادویه در کباب ها مثل دونر کباب ترکی مشاهده کرد . و با توجه به تعداد بالای رستوران ها و ارائه دهندگان این محصول , حجم زیادی از آن در این زمینه مورد استفاده قرار میگیره و هر ساله رو به افزایش است.

زیره در آلمان در صنایع غذایی مثل تولید سوسیس و ترشی های ادویه دار مثل خیار شور و دیگر محصولات این خانواده و همچنین به عنوان طعم دهنده برای پنیر مورد استفاده قرار میگیرد.

شرکتهای فروشنده ادویه و زیره در آلمان :

Kania (by discounter chain Lidl),

GUT Bio (organic, by Aldi Süd),

Le Gusto (Aldi Nord)

REWE and REWE Beste Wahl (by REWE).

 Fuchs Group

 Fuchs,

 Ostmann or BioWagner (an organic brand).

 Hartkorn (organic),

 Brecht or Liean Ying (by Rila Feinkost).

زیره بسته بندی شده در بازار آلمان

هلند مرکز تجارت و صادرات مجدد ادویه در اروپا و استفاده از زیره در تولید پنیر طعم دار

هلند یکی از مهمترین وارد کنندگان زیره در اروپا هستش و از سال 2016 رشد 5 درصدی را تا سال 2020 داشته ومقدار اون به 3000 تن رسیده که ارزشی معادل 7.5 میلیون یورو بوده است.

80 درصد زیره وارداتی به صورت دانه کامل و 20 درصد اون هم شکسته و پودر شده بوده است.

در نظر داشته باشید که هلند در زمینه صادرات مجدد کشوری قدرتمند هست و این محصول و دیگر محصولات کشورهای در حال توسعه رو با پکینگ و برندهای خودش وارد بازار اروپا میکنه.1500 تن این محصول در کشور هلند مورد استفاده قرار گرفته و 1500 تن آن رو صادرات مجدد به کشورهای آلمان ، انگلستان و فرانسه کرده است.

مهمترین صادرکنندگان زیره به هلند ، هند با 38 درصد ، سوریه 33 درصد و ترکیه 15 درصد این بازار رو در اختیار دارند .کشورهایی مثل افغانستان ، مصر . ویتنام از دیگر کشورهای تامین کننده این محصول در هلند هستند.

تا قبل از سال 2020 سوریه، مارکت هلند رو در اختیار خودش داشته که در سال 2020 هند ، جای سوریه رو در این بازار گرفته است.

هند صادرات خودش به هلند رو از 492 تن به 1150 تن در سال 2020 رسونده.

بیشتر زیره وارداتی در صنایع غذایی و بخش خرده فروشی مورد استفاده قرار میگیره .هلندی ها از زیره به عنوان ادویه مناسب برای طعم دادن به پنیر استفاده میکنند.

پنیر طعم دار با زیره

شرکتهای پخش کننده زیره در هلند را میتوان در لیست زیر مشاهده کرد.

 Albert Heijn

Jumbo

 Euroma

 Conimex

 Go Tan

شرکتهای وارد کننده زیره به هلند

Nedspice

Catz International

 BCFoods

Euroma

Mulder Marne

AVS Spice

 Huijbregts Groep

اسپانیا کشوری که بیشتر صادرکننده مجدد زیره است

در طی میانگین 5 ساله واردات زیره به اسپانیا ، در 2 سال اول رشد و بعد از آن با کاهش واردات روبرو شده است . و از 5600 تن در سال 2017 به 3000 تن در سال 2020 به ارزش 6.3 میلیون یورو رسیده است.

86 درصد این محصول به صورت دانه سالم زیره وارد شده و 14 درصد باقیمانده به صورت شکسته و پودر وارد اسپانیا شده است.

تقریبا نیمی از زیره وارداتی به اسپانیا صادرات مجدد شده است.

71 درصد زیره وارداتی به اسپانیا از طریق کشور هند صورت گرفته است، 17 درصد از سوریه و 4 درصد از افغانستان ، 3 درصد از بلژیک و ترکیه 2 درصد این بازار رو در اختیار داشته است.

شرکت کوبا (CUBA) از بزرگترین واردکنندگان این محصول در اسپانیا بوده است که 21 درصد حجم این واردات رو در اختیار داشته و از این مقدار 95 درصد آن را RE – EXPORT کرده است.

شرکتهای فعال در زمینه پخش ادویه در کشور اسپانیا

 Mercadona (Hacendado)

Carrefour (Carrefour Classic)

Alcampo (Auchan)

Lidl (Kania)

Eroski (Eroski)

Dia (% label)

  Ducros

 Herbes de Moli

Carmencita

شرکتهای وارد کننده زیره به اسپانیا

 Ramón Sabater,

 Dani,

 Caylan,

 Paprimpur,

 Carmencita,

Juan José Albarracín

واردات زیره به فرانسه و لهستان

کشور فرانسه رشد خوبی در واردات زیره رو در طی 5 سال داشته و این رقم به 2300 تن به ارزشی معادل 7.8 میلیون یورو در سال 2020 رسیده است.

1800 تن این محصول در بازار داخلی مصرف میشود و مابقی اون وارد بازار های دیگر اروپایی میشود.

تامین کننده اصلی زیره در کشور فرانسه کشور ترکیه با 32 درصد ، سوریه با 22 درصد ، آلمان با 18 درصد ، اسپانیا 9 درصد و هند 7 درصد این بازار رو در اختیار داشته اند.

شرکتهای وارد کننده این محصول به فرانسه

 Colin Ingredients,

 Le Jardin des Epices,

 Fuchs,

 Beaun’Epices,

 Spigol,

Eric Bur.

لهستان نیز یکی از کشورهای ترانزیت کننده زیره و از مصرف کنندگان این محصول در اروپا می‌باشد . حجم واردات این کشور از 144 تن در 2016 به 813 تن در سال 2020 رسیده است.

تامین کننده اصلی زیره در کشور لهستان هند و لیتوانی هستند.با 19 درصد

و بعد از آن استونی 18 درصد ،سوریه 13 و فنلاند 12 درصد

در لهستان زیره سیاه از زیره سبز مشهور تر است و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

شرکت های پخش کننده زیره در لهستان

 Kamis (by McCormick),

 Prymat,

Kotányi.

 Biedronka

 Grotex,

 Saran Enterprises 

Chudziński Spices.

در پایان به این نکته توجه کنید که کشورهای اروپایی به دنبال منابع پایدار در تامین زیره و سایر محصولات از کشورهای در حال توسعه هستند و اگر شما علاقه مند به صادرات زیره به اروپا هستید میتوانید با مارکتینگ درست این محصول را به بازار ارائه دهید.

و اگر تامین کننده زیره هستید شرکت HOSNAEXPORT نیز آماده همکاری با شما در جهت صادرات این محصول به سایر کشورها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید