Visitors have accessed this post 237 times.

الزامات صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است.

 تمام غذاهای که در اروپا فروخته میشود باید بی خطر باشد . افزودنی ها باید تایید شود . آلاینده های مضر ممنوع هستند و اطلاعات روی بسته بندی محصولات باید مطابق قوانین باشد.

اگر شما صادر کننده این محصولات هستید باید از نزدیک این موضوعات را رصد کنید.

در سال 2020 مقررات مربوط به 60 نوع از باقیمانده آفت کش ها بر روی محصولات تغییر کرده است.به روز باشید.

فهرست مطالب

الزامات صادرات ادویه و گیاهان دارویی با توجه به آخرین تغییرات در استاندارد های کشور های اروپایی :

الزامات اجباری در مورد صادرات ادویه و گیاهان دارویی :

تقریبا همه الزامات مربوط به واردات ادویه و گیاهان دارویی  به اروپا مربوط به امنیت غذایی می باشد.

 قانون عمومی غذا  General Food Law  چارجوب امنیت غذایی اروپا را مشخص میکند .

General Food Law سازمان امنیت غذایی اروپا ( European Food Safety Authority ) EFSA را تاسیس کرده است.

EFSA  مسئول توسعه قوانین ایمنی مواد غذایی خاص و ایجاد چارچوبی برای کنترل رسمی مواد غذایی است.

این قانون مبتنی بر رویکرد “مزرعه تا چنگال” است. این بدان معناست که همه مواد غذایی باید در کل زنجیره تامین، از جمله صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه، قابل ردیابی باشند.

 برای دستیابی به این هدف، تمام اپراتورهای تجارت مواد غذایی باید سیستم تجزیه و تحلیل خطر نقاط کنترل بحرانی(HACCP) ( Hazard Analysis of Critical Control Points) را در عملیات روزانه خود پیاده سازی کنند.

تعدادی از مهمترین الزامات مربوط به امنیت غذایی در پایین برای شما شرح داده میشود.

موانع مربوط به تعرفه گمرکی : (Tariff barriers )

تعرفه ها یکی از اصلی ترین موانع تجاری است که بر رقابت پذیری کشور شما ، هنگام صادرات به اروپا تأثیر می گذارد.

تعرفه ها عوارض گمرکی هستند که معمولاً توسط واردکننده پرداخت می شود. سطح تعرفه های اعمال شده به توافقات تجاری بین اتحادیه اروپا و کشور عرضه کننده بستگی دارد.

برای اکثر میوه ها و سبزیجات فرآوری شده وارداتی از کشورهای در حال توسعه، نرخ تعرفه صفر است.

با این حال، برای بهره مندی از این تعرفه های پایین، بیشتر ادویه ها و گیاهان دارویی باید به طور کامل در کشور تامین کننده تهیه شود. از سوی دیگر، ادویه های موجود در مخلوط مجاز هستند که از دیگر کشورها باشند.

برای اکثر ادویه ها و گیاهان، تعرفه ها به عنوان درصد معینی از ارزش واردات محاسبه می شود که به آن تعرفه ارزشی نیز می گویند.

به عنوان مثال، فلفل شیرین خشک از چین با تعرفه ارزشی 9.6 درصدی مواجه است. در برخی موارد، تعرفه ادویه و گیاهان دارویی نیز بر مبنای مشخصی محاسبه می شود.

 به عنوان مثال، تعرفه CHF 5/100 کیلوگرم برای واردات آویشن خشک از تونس به سوئیس اعمال می شود.

بازرسی گیاهپزشکی : ( Phytosanitary inspection )

اتحادیه اروپا محصولات غذایی را برای محافظت از شهروندان، حیوانات و گیاهان در برابر بیماری ها و آفات بازرسی می کند. روش متداول حفاظت، بازرسی مواد غذایی و صدور گواهی بهداشت گیاهی قبل از صادرات است.

گواهی بهداشت گیاهی برای گیاهان یا محصولات گیاهی که پس از واردات می توانند در اروپا تکثیر شوند مانند پیاز، غده یا مواد غذایی حاوی بذر صادر می شود.

گواهی بهداشت گیاهی برای اکثر ادویه ها و گیاهان مورد نیاز نیست.

 این استثناء برای بذرهای مورد استفاده برای کاشت و ادویه جات تازه مانند سیر یا زنجبیل است.

کنترل مرزی رسمی برای مواد غذایی وارداتی به اتحادیه اروپا :

باید توجه داشته باشید که عدم انطباق مکرر با قوانین مواد غذایی اروپا توسط یک کشور خاص ، ممکن است منجر به سخت‌تر شدن شرایط واردات  ( stricter import conditions )و یا حتی تعلیق واردات از آن کشور شود.

این شرایط سخت‌تر معمولاً شامل گواهی‌های سلامت و گزارش‌های آزمایش تحلیلی برای درصد معینی از محموله‌ها از کشورهایی مشخص ،قرار داده شده است.

 محصولات کشورهایی که مکرراً عدم انطباق را نشان داده‌اند در فهرستی در ضمیمه مقررات کنترل رسمی (Official Controls Regulation ) قرار می‌گیرند.

با این وجود، تنها بخش کوچکی از محصولات وارد شده و عرضه شده در اروپا تحت کنترل های رسمی (فیزیکی) قرار دارند، زیرا اولین مسئولیت ایمنی آنها بر عهده اپراتورهای تجاری مانند واردکنندگان است.

بنابراین، واردکنندگان بیشتر بررسی‌های لازم برای تأیید ایمنی محصول را انجام می‌دهند و همچنین ممکن است گواهینامه و سایر مدارک کیفیت و ایمنی را درخواست کنند.

به غیر از کنترل مرزی، کنترل رسمی مواد غذایی شامل بازرسی های منظم است که می تواند در تمام مراحل بعدی بازاریابی، تا خرده فروشی انجام شود.

در صورت عدم انطباق با قوانین مواد غذایی اروپا، موارد فردی از طریق سیستم هشدار سریع برای غذا و خوراک (RASFF) ( Rapid Alert System for Food and Feeds )گزارش می شود که به صورت رایگان برای عموم قابل دسترسی است.

کنترل آلودگی ها (Control of contaminants ) برای صادرات ادویه و گیاهان دارویی :

آلودگی های غذایی ، مواد ناخواسته و مضر موجود در مواد غذایی هستند که می توانند باعث بیماری مصرف کننده شوند.

 این مواد ممکن است در ادویه ها و گیاهان دارویی در نتیجه مراحل مختلف تولید، بسته بندی، حمل و نقل یا نگهداری و یا از محیط خارجی وجود داشته باشد.

 اتحادیه اروپا اقدامات سختگیرانه و گسترده ای را برای به حداقل رساندن آلودگی ها در مواد غذایی اجرا کرده است. مقررات کمیسیون اروپا حداکثر سطوح را برای آلودگی های خاص در محصولات غذایی (maximum levels for certain contaminants ) را تعیین می کند.

 با توجه به طولانی شده مقاله برای انواع آلودگی ها و توضیحات مربوطه محتوای دیگری در این زمینه  اماده شده است.

الزامات مربوط به حداکثر آلودگی ها برای صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا لینک

درخواست های ترکیب محصول و افزودنی های مجاز باید رعایت شود. : (Product composition requests )

خریداران و مقامات اروپایی می توانند محصولات را در صورتی که دارای سطوح نامشخص، غیرمجاز یا بیش از حد مواد بهبود دهنده مواد غذایی باشند، رد کنند.

بسته بندی ایمن و برچسب حاوی اطلاعات مفید داشته باشد.

بسته بندی صادراتی باید مطابق با قوانین اروپایی در مورد وزن بسته باشد، باید برای سلامت مصرف کننده و برای محیط زیست ایمن باشد.

 بسته بندی های ساخته شده از چوب یا مواد گیاهی ممکن است تحت کنترل های بهداشت گیاهی قرار گیرند. برچسب محصولات بسته بندی شده باید حاوی اطلاعات مختلف مربوط به مصرف کننده باشد.

این موارد حداقل الزامات برای صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا است.

توضیحات بیشتر در این زمینه به مقاله مربوط به حداقل استاندارد بسته بندی برای ادویه و گیاهان دارویی به اروپا مراجعه شود. لینک

دیدگاهتان را بنویسید