Visitors have accessed this post 326 times.

برای ورود به بازارهای خارجی موضوعات مختلفی را باید درنظر داشته باشید. در این مقاله الزامات صادرات مواد غذایی به اروپا را مورد بررسی قرار میدهیم.

عوامل مهمی در این زمینه دخیل هستند که با مطالعه آنها آگاهی کاملی نسبت به فرایند تولید محصول ، بسته بندی و صادرات پیدا کرده و شناخت بهتری از بازار مواد غذایی اروپا خواهید داشت.

فهرست مطالب

الزامات صادرات مواد غذایی به انواع مختلفی طبقه بندی میشود :

الزامات اجباری برای صادرات مواد غذایی :

الزامات مورد درخواست مشتریان لینک

جدا از رویه های گمرکی ، قوانین عمومی غذا در اروپا  General Food Law، چارچوبی را برای حضور مواد غذایی ، میوه و سبزیجات فرآوری شده قرار داده است.

این قوانین بر اساس اصطلاح از مزرعه تا چنگال (farm to fork)قرار داده شده است که موضوعات مختلفی را برای سلامت مصرف کنندگان مد نظر قرار میدهد.

یعنی محصول مورد استفاده توسط مردم باید قابلیت ردیابی تا مبدا تولید را داشته باشد و اطلاعات کاملی در مورد نحوه تولید و بهداشت آن را به مصرف کننده دهد.

برای دستیابی به این هدف، تمام اپراتورهای تجارت مواد غذایی باید سیستم تجزیه و تحلیل خطر نقاط کنترل بحرانی  Hazard Analysis of Critical Control Points (HACCP) را در عملیات روزانه خود پیاده سازی کنند.

1. موانع تعرفه ای

تعرفه ها یکی از اصلی ترین موانع تجاری است که بر رقابت پذیری کشور شما هنگام صادرات به اروپا تأثیر می گذارد. تعرفه ها عوارض گمرکی هستند که معمولاً توسط واردکننده پرداخت می شود.

سطح تعرفه های اعمال شده به توافقات تجاری بین اتحادیه اروپا و کشور عرضه کننده بستگی دارد. برای اکثر میوه ها و سبزیجات فرآوری شده وارداتی از کشورهای در حال توسعه، نرخ تعرفه صفر است.

با این حال، برای بهره مندی از این تعرفه های پایین، بیشتر میوه ها و سبزیجات باید به طور کامل در کشور تامین کننده قبل از فرآوری تهیه شوند، اگرچه چند مورد معافیت وجود دارد.

2. بازرسی گیاهپزشکی

اتحادیه اروپا محصولات غذایی را برای محافظت از شهروندان، حیوانات و گیاهان در برابر بیماری ها و آفات بازرسی می کند. روش متداول حفاظت، بازرسی مواد غذایی و صدور گواهی بهداشت گیاهی قبل از صادرات است.

 گواهی بهداشت گیاهی برای گیاهان یا محصولات گیاهی که پس از واردات می توانند در اروپا تکثیر شوند مانند پیاز، غده یا مواد غذایی حاوی بذر صادر می شود.

گواهی بهداشت گیاهی برای اکثر میوه ها و سبزیجات فرآوری شده به استثنای میوه های خشک کامل، سبزیجات و آجیل های بدون پوست مورد نیاز نیست.

3. کنترل مرزی رسمی برای مواد غذایی وارداتی به اتحادیه اروپا

باید توجه داشته باشید که عدم رعایت مکرر قوانین مواد غذایی اروپا توسط یک کشور خاص ممکن است منجر به سخت‌تر شدن شرایط واردات یا حتی تعلیق واردات از آن کشور شود.

 این شرایط سخت‌تر معمولاً شامل یک گواهی سلامت و یک گزارش آزمایش تحلیلی برای درصد معینی از محموله‌ها از کشورهای مشخص می‌شود.

با این وجود، تنها تعداد کمی از محصولات وارد شده و عرضه شده در اروپا تحت کنترل های رسمی (فیزیکی) قرار دارند، زیرا اولین مسئولیت ایمنی آنها بر عهده اپراتورهای تجاری مانند واردکنندگان است.

بنابراین واردکنندگان اکثر بررسی‌های لازم برای اطمینان از ایمن بودن یک محصول را انجام می‌دهند و همچنین ممکن است گواهینامه و سایر مدارک کیفیت و ایمنی را درخواست کنند.

4. کنترل آلاینده ها

آلاینده های غذایی مواد ناخواسته و مضر موجود در مواد غذایی هستند که می توانند باعث بیماری مصرف کننده شوند. این مواد ممکن است در نتیجه مراحل مختلف تولید، بسته بندی، حمل و نقل یا نگهداری در مواد غذایی وجود داشته باشد و یا ممکن است از محیط بیرونی وارد شوند.

 اتحادیه اروپا اقدامات سختگیرانه و گسترده ای را برای به حداقل رساندن آلاینده ها در مواد غذایی انجام داده است. مقررات کمیسیون اروپا حداکثر سطوح را برای آلاینده های خاص در محصولات غذایی  maximum levels for certain contaminants تعیین می کند.

 این مقررات به طور مکرر به روز می شود و جدا از محدودیت های تعیین شده برای مواد غذایی عمومی تعدادی محدودیت آلاینده خاص برای محصولات خاص وجود دارد.

رایج ترین الزامات در مورد آلاینده ها در میوه ها و سبزیجات فرآوری شده مربوط به آلاینده های میکروبیولوژیکی، مایکوتوکسین ها و باقیمانده آفت کش ها است.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تشریح  قوانین میزان آلودگی مواد غذایی صادراتی به اروپا مراجعه شود. لینک

5. درخواست های ترکیب محصول

خریداران و مقامات اروپایی می توانند محصولات را در صورتی که دارای سطوح نامشخص، غیرمجاز یا بیش از حد مواد بهبود دهنده مواد غذایی باشند، رد کنند.

 قوانین خاصی برای افزودنی ها additives (مانند مواد نگهدارنده، رنگ ها، غلیظ کننده ها)، طعم دهنده ها  flavourings و آنزیم ها enzymes وجود دارد که اعداد E و مواد مجاز را فهرست می کند.

اگر می خواهید ویتامین ها را به محصول خود اضافه کنید، باید بدانید که کدام ویتامین ها  vitamins منابع، فرمولاسیون ها و مواد معدنی مجاز هستند.

افزودنی هایی که مجاز هستند در مقررات افزودنی های غذایی  Food Additives Regulation فهرست شده اند. استفاده مجاز از افزودنی ها با توجه به دسته غذایی که ممکن است به آنها اضافه شود فهرست شده است.

سایر ضمیمه های این مقررات، آنزیم های غذایی، طعم دهنده ها و رنگ ها را فهرست می کنند. توجه داشته باشید که پکتین مشتق شده از سیب، مرکبات یا به (که در تولید مربا و مارمالاد استفاده می شود) جزء مواد افزودنی غذایی محسوب نمی شود.

6. اصالت محصول

قرار دادن عمدی محصولات اعلام نشده اشتباه در بازار اروپا یک فعالیت مجرمانه محسوب می شود. دلیل اصلی گمراه کردن مصرف کنندگان ، کسب سود است.

 با این حال، بسیاری از مجرمان مواد غذایی نمی دانند که قرار دادن مواد اعلام نشده می تواند خطری جدی برای سلامت انسان داشته باشد.

برخی از مواد می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند و برخی سمی هستند. بسیاری از آزمایشگاه‌ها در سراسر اروپا آزمایشات خود را برای کشف این نوع تقلب در مواد غذایی افزایش داده‌اند.

7. بسته بندی ایمن و برچسب زدن آموزنده

بسته بندی صادراتی باید مطابق با قوانین اروپایی در مورد وزن دهی باشد، برای سلامت مصرف کننده و برای محیط زیست ایمن باشد.

 بسته بندی های ساخته شده از چوب یا مواد گیاهی ممکن است تحت کنترل های بهداشت گیاهی قرار گیرند. برچسب محصولات بسته بندی شده باید حاوی اقلام مختلف اطلاعات مربوط به مصرف کننده باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه بسته بندی مواد غذایی صادراتی به مقاله مربوطه مراجعه شود. لینک

8. غذاهای جدید قبل از ورود به بازار اروپا باید مجاز باشند

غذای جدید به تمام غذاهایی اطلاق می شود که تا قبل از می 1997 به میزان قابل توجهی در اتحادیه اروپا مصرف نشده بودند. به طور سنتی در خارج از اتحادیه اروپا خورده می شود.

 غذای جدید باید تایید شده، برای مصرف ایمن و دارای برچسب مناسب باشد.

این موارد الزامات اجباری برای صادرات مواد غذایی به کشورهای اروپایی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید