Visitors have accessed this post 203 times.

بخش زیر به الزامات خاص برای صادرات کنسانتره میوه و آب میوه در اروپا می پردازد. این موارد مثل نمونه انالیز  و آزمایش محصول برای ورود به کشور هدف در گمرک مقصد و همچنین داشتن گواهینامه های مورد تایید این اتحادیه برای ورود محصول به بازار را شامل میشود.

این نکته مد نظر کارخانه های تولید کنسانتره میوه هست که حداقل موارد مورد نیاز برای صادرات محصول را داشته باشند.

صادرات کنسانتره میوه نیز با توجه به آنالیز و گواهی ها و ریز درخواست مشتری صورت میگیرد. ولی با این حال اطلاعات این محتوا ، آشنایی شما را با موارد ضروری تر بیشتر میکند.

فهرست مطالب

برای صادرات کنسانتره میوه به کشورهای اروپایی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • الزامات قانونی
  • الزامات کیفیت آب میوه

ترکیب و کیفیت آب میوه ها توسط یک انجمن European Fruit Juice Directive پوشش داده شده است.

این دستورالعمل ویژگی های خاص آب میوه ها و نوشیدنی های مبتنی بر میوه را به منظور تضمین عرضه بهترین محصولات ممکن در بازار اروپا تعیین می کند. این دستور العمل ترکیب محصولات مختلفی را که می توان تولید کرد، از جمله نه تنها آب میوه، بلکه آب میوه خشک شده پودری و شهد و نکتار میوه را نیز مشخص می کند.

این دستورالعمل همچنین معیارهایی را مشخص می کند که محصولات مختلف باید با آنها مطابقت داشته باشند:

این معیار ها در زیر بیان شده است:

  • کدام میوه ها را می توان استفاده کرد؛
  • حداقل محتوای میوه ها چقدر است
  • چه موادی را می توان یا نمی توان اضافه کرد.
  • مشخصات برچسب روی محصول چگونه باید باشد.

به عنوان مثال، اگر محصولی شیرین شده باشد یا از آب غلیظ به دست آمده باشد، باید به وضوح روی برچسب نشان داده شود.

رایج ترین مسائلی که واردکنندگان اروپایی با آن مواجه هستند ،افزودن غیرقانونی مواد غیرمجاز به آب میوه ها ، افزودن شکر ، میوه و آب غیرمجاز به آب میوه های NFC است.

مواردی که در صادرات کنسانتره به اروپا مد نظر هستند:

قوانین مربوطه برای ورود و کنترل مرزی محصول را در نظر داشته باشید.

با توجه به بازرسی محصول در هنگام ورود به اروپا ، اگر محصول شما در طی انالیز و بررسی تایید نشود محصول شما بازگشت میخورد.

پس با توجه به درخواست خریدار و نیاز او و گواهینامه های مورد تایید عمل کنید.

در صورت عدم انطباق مکرر محصولات خاص منشاء کشورهای خاص، ممکن است شرایط سخت گیرانه تری اعمال شود. این شرایط سخت‌تر در عمل به معنای بررسی‌های آزمایشگاهی اجباری برای تعداد معین کانتینر یا کامیون وارداتی است.

 محصولات کشورهایی که مکرراً عدم انطباق را نشان داده‌اند، در فهرستی در ضمیمه مقررات برای افزایش سطح کنترل‌های رسمی بر واردات  Regulation for an increased level of official controls on imports. قرار می‌گیرند.

استاندارد ایمنی مواد غذایی را در صادرات کنسانتره میوه در نظر بگیرید.

گواهینامه های معتبر اطمینان مشتری را در صادرات کنسانتره میوه جلب میکند. داشتن گواهینامه های معتبر را قبل صادرات کنسانتره میوه در نظر داشته باشید. و با کارخانه هایی همکاری کنید که این گواهینامه ها را در اختیار داشته باشند.

در ژوئن 2015، کمیته Codex Alimentarius در مورد آلاینده‌های مواد غذایی استانداردی را برای کاهش حداکثر سطح سرب در آب میوه‌ها و شهدها اتخاذ کرد.

حداکثر سطح سرب از mg/kg 05/0 به mg/kg 03/0 تغییر یافت.

حداکثر سطح سرب برای آب میوه ها و شهدهای توت ها و سایر میوه های کوچک در 0.05 میلی گرم بر کیلوگرم باقی می ماند.

اتحادیه اروپا حداکثر سطوح باقیمانده maximum residue levels (MRL) را برای آفت کش ها در داخل و روی محصولات غذایی تعیین کرده است.

MRLها برای 315 محصول تازه و برای همان محصولات پس از فرآوری اعمال می شود، از جمله آب میوه ها، که برای در نظر گرفتن غلظت در طول فرآیند تنظیم شده است.

در ژانویه 2016، اتحادیه اروپا چهار تغییر در مقررات مربوط به حداکثر میزان باقی مانده در میوه ها و سبزیجات را اعلام کرد.

 افزایش ویژه حداکثر سطوح باقیمانده برای کلرپیریفوس، فوستیل و چندین آفت کش دیگر تعیین شده است.

بنابراین، تولیدکنندگان آب میوه از کشورهای در حال توسعه باید این تغییرات را در زنجیره تامین خود ادغام کنند و از طریق شیوه های مدیریت یکپارچه آفات با تولیدکنندگان میوه همکاری کنند.

علاوه بر طرح‌های صدور گواهینامه عمومی برای ایمنی مواد غذایی، شرکت‌های خرده‌فروشی به گواهینامه‌های خاص بخش و طرح‌های داوطلبانه برای صدور گواهینامه مواد غذایی نیاز دارند.

 در صنعت آب میوه، آخرین پیشرفت گواهینامه SGF (  SGF certification) است. SGF شرکت های فرآوری میوه، بسته بندی ها و بطری ها، تاجران و دلالان آب میوه و همچنین شرکت های حمل و نقل و سردخانه ها را در تقریبا 60 کشور در سراسر جهان گواهی می دهد.

گواهینامه SGF تمرکز ویژه ای بر اصالت و بررسی ایمنی برای انطباق و تقلب در مواد غذایی با تجزیه و تحلیل و بررسی های ردیابی دارد. در حال حاضر بیش از 80 درصد از محصولات وارداتی آب میوه در اروپا از سایت های تولیدی با گواهی SGF تهیه می شود.

الزامات برچسب زدن

برچسب زدن آلرژن (که در آن مواد حساسیت زا باید در لیست مواد تشکیل دهنده مشخص شوند) و همچنین الزامات مربوط به غذاهای غیر بسته بندی شده از جمله آنهایی که در رستوران ها و کافه ها فروخته می شوند مهم هستند.

یکی از آلرژن های مرتبط در صنعت نوشابه، دی اکسید گوگرد است که در تولید نوشابه استفاده می شود. حداکثر میزان مجاز دی اکسید گوگرد و سولفیت ها 10 میلی گرم بر کیلوگرم بر حسب کل SO2 است.

الزامات بسته بندی

بسته بندی مورد استفاده برای آب میوه باید به گونه ای باشد که :

حفاظت از ویژگی های طبیعی و کیفیت محصول را داشته باشد.

محافظت از محصول در برابر آلودگی های باکتریولوژیکی و سایر آلودگی ها (از جمله آلودگی از خود مواد بسته بندی)؛

محافظت از محصول در برابر از دست دادن رطوبت، کم آبی و در صورت لزوم، نشت تا آنجا که از نظر فنی عملی است. هیچ گونه بو، طعم، رنگ یا سایر خصوصیات خارجی را به محصول منتقل نکند.

الزامات متداول و خاص

صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی یک درخواست رایج از سوی واردکنندگان در اتحادیه اروپا است.

رایج ترین طرح های صدور گواهینامه پذیرفته شده در بازار اروپا IFS، FSSC 22000 و  BRC هستند.

طرح های صدور گواهینامه حفاظت از محیط زیست، ارگانیک و تجارت منصفانه روز به روز در اتحادیه اروپا محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

برای تولید ارگانیک می توانید استانداردهای  IFOAM standard را در نظر بگیرید. اتحادیه اروپا قوانین مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی های ارگانیک تولید و/یا فرآوری شده در اروپا و همچنین کالاهای ارگانیک از جاهای دیگر را تنظیم می کند  detailed rules concerning imports of organic products from third countries).

محصولات ارگانیک را می توان به راحتی از کشورهای غیر اروپایی وارد کرد که قوانین آنها در مورد تولید و کنترل ارگانیک معادل اروپا است. با این حال، این مورد برای اکثر کشورهای در حال توسعه، به استثنای آرژانتین، کاستاریکا و تونس صادق نیست.

برای همه کشورهای غیر اروپایی دیگر، واردکنندگان می توانند محصولات ارگانیک خود را برای واردات به اتحادیه اروپا توسط نهادهای کنترل خصوصی مستقل تایید شده توسط کمیسیون اروپا تأیید کنند.

 have their organic products certified for import into the European

دیدگاهتان را بنویسید