Visitors have accessed this post 236 times.

چلغوزه میوه درخت کاج است که به آن pine nuts  نیز گفته میشود.بیشترین صادرات چلغوزه به کشور های چین ، آمریکا و کشورهای اروپایی انجام میشود.

اکثر تولید این محصول در کشورهای خاصی مثل افغانستان ، چین ، ایتالیا و آمریکا میباشد. در ادامه برای توضیحات بیشتر در مورد این محصول و کشور های وارد کننده آن این مقاله را مطالعه فرمایید.

فهرست مطالب

معرفی و صادرات چلغوزه به کشورهای اروپایی :

معرفی چلغوزه یا pine nuts :

  • Pine nuts یا چلغوزه ارقام مختلفی دارد:
  • Pine nuts چینی که در کشور چین ، کره شمالی ، مغولستان و شرق روسیه وجود دارد.
  • Pine nuts منطقه سیبری که به آن میوه سدار ( cedar) هم میگویند.
  • Pine nuts منطقه مدیترانه که محلی همین منطقه است و قیمت بالاتری نسبت به گونه چینی آن دارد.
  • چلغوزه منطقه شمال غرب هیمالیا که در کشورهای افغانستان ، پاکستان و شمال غرب هندوستان میروید.

فرآیند خشک کردن میوه کاج ها می تواند طبیعی باشد، مانند pine nuts مدیترانه ای، جایی که مخروط ها روی زمین قرار می گیرند و در معرض نور خورشید قرار می گیرند.

با این حال، در بیشتر موارد، به عنوان مثال با چلغوزه یا چیلگوزا، مخروط ها برشته می شوند تا دانه ها آزاد شوند.

روش های مختلفی برای استخراج بذر از مخروط های خشک وجود دارد. در اروپا معمولاً این کار به صورت مکانیکی انجام می شود، اما در کشورهای دیگر دانه ها را به صورت دستی و با کوبیدن مخروط ها با چوب خارج می کنند.

 

برای از بین بردن پوسته آنها، آجیل ها را در آب خیس می کنند تا نرم تر شوند. چلغوزه مرطوب بر اساس اندازه طبقه بندی می شوند ، هسته ها تمیز می شوند و پوست از هسته جدا می شود.

البته اکثرا چلغوزه افغانستان با پوست تفت داده شده و به فروش میرسد.

از آنجایی که آجیل کاج یک محصول جنگلی است، تأثیرگذاری بر عملکرد آن بسیار دشوار است. بنابراین، محصولات سال به سال در نوسان هستند.

در افغانستان این محصول بین آذر تا دی ماه برداشت میشود. و در اروپا، برداشت کاج بین دسامبر و مارس مجاز است تا از برداشت غیرقانونی قبل از بلوغ کامل جلوگیری شود.

آجیل کاج به طور گسترده ای در غذاهای آماده استفاده می شود. پستو، که معمولاً از ترکیب pine nuts با ریحان، سیر و روغن زیتون تولید می‌شود، یکی از غذاهایی است که محبوبیت آجیل کاج را بسیار افزایش داده است.

همچنین از چلغوزه به عنوان آجیل در انواع آجیل ، تنقلات شیرین و خوش طعم، شیرینی و سالاد استفاده می شود.

استاندارد صادرات چلغوزه

مشخصات محصول

کیفیت

الزامات کیفیت اولیه برای آجیل کاج با چندین معیار تعریف می شود:

آجیل کاج باید سالم، سالم، تمیز، به اندازه کافی توسعه یافته و با رنگ یکنواخت باشد.

آجیل کاج باید عاری از آفات، آسیب، کپک، ترش و بو یا طعم خارجی باشد.

حداکثر رطوبت: 7% برای Pinus gerardiana، 6% برای Pinus pinea و 3.5% برای pine nuts.

برای اطلاع از استاندارد چلغوزه به مقاله مرتبط با آن در لینک زیر وارد شوید استاندارد صادرات چلغوزه :

کشورهای وارد کننده چلغوزه در اروپا :

صادرات چلغوزه به کشورهای اسپانیا ، آلمان و ایتالیا بیشترین حجم را دارا میباشد.

بازارهایی با مصرف رو به رشد یا مصرف سرانه بالا، مانند هلند، فرصت های بیشتری برای صادر کنندگان چلغوزه را ارائه می دهند. بازارهای کوچک اما در حال رشد، مانند دانمارک، لهستان و یونان نیز ممکن است فرصت های تجاری را برای صادرکنندگان فراهم کنند.

اسپانیا و آلمان واردکنندگان پیشرو هستند

بازار واردات اروپایی pine nuts کاملاً متمرکز است. سه واردکننده بزرگ اسپانیا، آلمان و ایتالیا 80 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده اند.

اسپانیا و ایتالیا نیز کشورهای تولید کننده مهمی هستند، اما نمی توانند تنها با تولید خود نیاز بازارهای داخلی و اروپایی را تامین کنند. ایتالیا به طور خاص از بیشتر چلغوزه وارداتی خود برای تولید پستو (pesto) استفاده می کند.

اسپانیا بیشترین رشد واردات را در اروپا در پنج سال گذشته داشته است. واردات آجیل کاج اسپانیا در این دوره سه برابر شده است و از چهار هزار تن در سال 2013 به 12 هزار تن در سال 2017 رسیده است. و این رشد در سال 2021 افزایش داشته است.

علاوه بر اسپانیا، کشورهای اتحادیه اروپا با نرخ رشد متوسط سالانه واردات در دوره 2013-2017 شامل دانمارک (59%)، لهستان (58%) و یونان (37%) هستند.

 مجارستان بالاترین نرخ رشد متوسط واردات را در اروپا داشت (151%)، اما تنها 0.3٪ از کل بازار آجیل کاج اروپا را به خود اختصاص داده است.

چین تا حد زیادی تامین کننده و صادرکننده چلغوزه  pine nuts به اروپا است.

بیشتر آجیل کاج در تجارت اروپا از چین تامین می شود. کارخانه های فرآوری چینی علاوه بر گونه های زیادی از آجیل کاج تولید شده در چین، چلغوزه بدون پوست را از مغولستان، کره شمالی، پاکستان افغانستان و روسیه وارد می کنند و سپس آنها را به عنوان pine nuts چینی فرآوری و دوباره صادر می کنند.

واردات pine nuts اروپایی از چین در پنج سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. واردات از چین از 5.2 هزار تن در سال 2013 به 9.5 هزار تن در سال 2017 افزایش یافت.

آلمان دومین تامین کننده بزرگ pine nuts اروپا در سال 2017 بود. معمولاً پاکستان دومین تامین کننده بزرگ آجیل کاج به اروپا است.

از میان تامین‌کنندگان خارجی pine nuts به اروپا، روسیه بیشترین رشد متوسط سالانه را با 68 درصد نشان داد و بنابراین سهمی از بازار را از چین و پاکستان به دست آورد. با این حال، روسیه هنوز هم سهم کمی از بازار pinenuts اروپا در حدود 3٪ دارد.

ایتالیا هدف اصلی صادرکنندگان اروپایی pine nuts است

ایتالیا بازار پیشرو برای pine nuts صادراتی از اسپانیا و پرتغال است. در سال 2017، ایتالیا 1300 تن pine nuts از اسپانیا و 1400 تن از پرتغال وارد کرد.

هلند بازار پیشرو برای صادرات مجدد pine nuts آلمان است. آلمان در سال 2017 780 تن pine nuts را مجددا به هلند صادر کرد.

بازار پیشرو صادرات pine nuts اروپا در خارج از اتحادیه اروپا در سال 2017 ترکیه بود. با این حال، ترکیه معمولا یک بازار صادراتی برای آجیل کاج اروپایی نیست، بلکه یک تامین کننده است.

در سال 2017، پرتغال pine nuts با پوست را به ترکیه صادر کرد، جایی که پردازنده‌های محلی آن‌ها را پوست‌اندازی کردند و دوباره به عنوان محصول ترکیه صادر کردند.

سوئیس معمولاً مقصد اصلی غیر اتحادیه اروپا برای pine nuts صادر شده از اعضای اتحادیه اروپا و پس از آن نروژ است.

با توجه به مطالب گفته شده اگر در این زمینه فعالیت دارید یا علاقه مند به بحث بازاریابی و صادرات این محصول هستید ما در شرکت صادراتی Hosnaexport آماده همکاری با شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید