Visitors have accessed this post 295 times.

اروپا بزرگترین بازار آب میوه در جهان است که 55 درصد از کل صادرات کنسانتره میوه جهانی را شامل می شود.

با وجود کاهش مصرف آبمیوه های بسته بندی شده در خرده فروشی، واردات همچنان به رشد خود ادامه می دهد. به این دلیل که آب میوه های وارداتی به طور فزاینده ای به عنوان مواد تشکیل دهنده در انواع نوشیدنی ها استفاده می شود.

 بازارهای بزرگ واردکننده و مصرف کننده مانند بلژیک، هلند، فرانسه، آلمان و بریتانیا همچنان فرصت هایی را برای صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه ارائه می دهند.

بهترین فرصت‌ها برای ورود به بازار را می‌توان در بخش‌های با ارزش آب‌میوه‌های غیر کنسانتره (NFC)، آب میوه‌های خاص و استفاده از آب‌میوه‌ها به عنوان مواد تشکیل دهنده در نوشیدنی‌های سم‌زدا یافت.

صادرات به اروپا عموماً به صورت نیمه تمام (مخزن فله، بشکه، کانتینر) و بسته بندی محصولات مصرفی توسط شرکت های بطری سازی اروپایی انجام می شود.

فهرست مطالب

مواردی در صادرات کنسانتره میوه مد نظر است

در مورد صادرات کنسانتره میوه الزاماتی را کشورهای اروپایی قرار داده اند که مکمل موارد گفته شده در این مقاله است که در لینک زیر برای شما قرار داده ایم.

الزامات صادرات کنسانتره آب میوه به کشور های اروپایی

تعریف محصول :

با توجه به طبقه بندی تجاری، تمام آب میوه ها و کنسانتره آن تحت کد تعرفه چهار رقمی 2009  و توسط سیستم هماهنگ (سازمان گمرک جهانی) طبقه بندی می شوند.

آب میوه ممکن است حاوی پالپ باشد اما حاوی موارد زیر نیست:

  • تکه های پوسته؛
  • دانه؛
  • مواد درشت یا سخت؛
  • پالپ اضافی

آب میوه ای که برای صادرات در نظر گرفته شده است معمولاً غلیظ شده و بعداً با آب بازسازی می شود. این به دلیل دلایل عملی برای کاهش هزینه های حمل و نقل است. به این ترتیب می توان در هزینه های حمل و نقل آب و بسته بندی صرفه جویی کرد.

پوره های میوه و پوره های میوه غلیظ در تولید آب میوه های خاص (مانند توت فرنگی، هلو، زردآلو و غیره) استفاده می شود. آنها با فرآیندهای مناسب در کارخانه  به دست می آیند.

ویتامین ها و مواد معدنی را می توان به آب میوه ها اضافه کرد. لیست تایید شده افزودنی ها را می توانید در لینک  addition of vitamins and mineralsدر مورد افزودن ویتامین ها و مواد معدنی و در مقررات مربوط به افزودنی های مواد غذایی  food additives بیابید.

نام “آب میوه” به آب میوه های 100٪ اختصاص یافته است. اما اگر به آب میوه رقیق شده با آب شکر، شیرین کننده یا اسید اضافه شود، باید آن را nectar  یا fruit drink  نامید.

مشخصات محصول

کیفیت

طبق رویه صنعت، مهمترین الزامات کیفی برای آب میوه ها با پارامترهای زیر تعریف می شود.

  • رنگ: مشخصه نوع و تنوع میوه.
  • طعم و بو: طعم و بوی میوه متمایز، عاری از طعم و بوهای خارجی.
  • سطح بریکس: کیفیت آب میوه های غلیظ که عمدتاً با سطح بریکس (محتوای قند یک محلول آبی) مشخص می شود. سطح بریکس مستقیماً بر قیمت محصول تأثیر می گذارد. برای محصولات غیر کنسانتره (NFC) حداقل سطح Brix الزامی است.
  • ترکیب: سهم انواع آب میوه در مورد شیره مخلوط.
صادرات کنسانتره میوه

الزامات کیفیت اضافی به شرح زیر است.

  • محتوای پالپ: محتوای پالپ یک شاخص کیفیت برای انواع خاصی از آب میوه ها مانند پرتقال یا آناناس است.
  • واردکنندگان ممکن است به محتوای پالپ بیشتری نیاز داشته باشند، زیرا پالپ قابل مشاهده در آب میوه ها در بین مصرف کنندگان اروپایی محبوب تر می شود.
  • سطح اسید: علاوه بر سطح بریکس، سطح اسید سیتریک رایج ترین پارامتری است که بر کیفیت و قیمت برخی از آب میوه ها تأثیر می گذارد.

برچسب زدن

  • برچسب محصول باید به عنوان آب میوه، کنسانتره میوه و یا نکتار میوه باشد.
  • نکتار میوه باید درصد حجمی از آب میوه را روی بسته بندی قید کنند. با این حال، واردات نکتار در اکثر کشورهای اروپایی چندان رایج نیست.
  • برچسب کنسانتره میوه که برای تحویل به مصرف کننده نهایی در نظر گرفته نشده است، باید وجود و مقدار آبلیمو، آب لیموترش یا عوامل اسیدی اضافه شده را نشان دهد.

بسته بندی  کنسانتره میوه

رایج‌ترین نوع بسته‌بندی صادراتی برای کنسانتره میوه، بسته‌بندی استریل یا اسپتیک است:

  • کیسه در جعبه 20 لیتر
  • ظرف پلاستیکی 20 لیتر
  • بشکه فولادی 200-250 لیتر
  • بشکه پلاستیکی 200-250 لیتر
  • ظرف استیل ضد زنگ (200-800 لیتر)
  • ظرف تاشو، معمولاً 1000 لیتر
  • تانکرهای کامیون، معمولاً 25000 لیتر.

در مورد بسته بندی خرده فروشی، بیشتر آب میوه های موجود در بازار اروپا به صورت کارتن و پس از آن پلاستیک و شیشه به فروش می رسد.

بیشترین تقاضا ایجاد شده کنسانتره میوه، برای محصولات حاوی آنتی اکسیدان و میوه های دارای رنگدانه است از جمله انار ،بلوبری ، آلبالو ، انگور قرمز  و.. محصولاتی از این قبیل که به  super fruitمعروف هستند.

البته با توجه به محصولات موجود در ایران کنسانتره انگور قرمز ، انار ، زرشک و کنسانتره های معمول مثل کنسانتره سیب ، انگور سفید ، زردالو ، هلو ، آلبالو نیز فروش خوبی دارد.

میزان واردات کنسانتره میوه به اروپا:

میزان واردات کنسانتره میوه به اروپا در سال 2021 ارزشی معادل 8716 میلیارد دلار داشته است و تقریبا 55 درصد واردات جهان را به خود اختصاص داده است.

 میزان واردات کنسانتره میوه در بین سال های 2017 تا 2021 از نظر ارزشی یک درصد کاهش داشته است البته این میزان در طی سال 2021 نسبت سال 2020 8 درصد رشد کرده است.

بزرگترین کشور های وارد کننده کنسانتره میوه در اروپا :

در لیست مهمترین وارد کنندگان کنسانتره میوه در اروپا کشور های آلمان ، هلند ، فرانسه ، انگلستان ، بلژیک و اتریش قرار دارند.

برزیل تامین کننده پیشرو در بازار اروپا

تامین آب میوه به اروپا در راس برزیل و پس از آن کشورهای مختلف اروپایی قرار دارد.

علاوه بر برزیل، تامین کنندگان خارجی مهم آب میوه های اروپایی کاستاریکا، ترکیه، مکزیک، آرژانتین و تایلند هستند.

از جمله بزرگترین تامین کنندگان از کشورهای در حال توسعه، کشورهایی که در سال های گذشته سهم بازار اروپا را به دست آورده اند عبارتند از :

ویتنام (متوسط نرخ رشد سالانه 42 درصد؛ آب میوه های گرمسیری و آب آناناس)، مصر (76 درصد؛ آب پرتقال)، فیلیپین (27 درصد؛ نارگیل). آب میوه وکنسانتره آناناس) و پرو (آبمیوه های مختلف استوایی).

کشور آلمان بزرگترین وارد کننده کنسانتره میوه به اروپا :

صادرات کنسانتره میوه به کشور آلمان در سال 2021 معادل 1.339 میلیارد دلار و از نظر وزنی معادل 1089.394 تن بوده است .این میزان نسبت به سال قبل کاهش 4 درصدی از نظر ارزشی داشته است.

کشور های صادر کننده کنسانتره میوه به آلمان :

برزیل ، هلند ، لهستان و اتریش تامین کننده های اصلی بازار آلمان در زمینه صادرات کنسانتره میوه هستند.

هلند دومین کشور وارد کننده کنسانتره میوه در اروپا :

کشور هلند همیشه به عنوان کشوری که در زمینه re- export  در حال فعالیت است شناخته میشده است.

میزان واردات کنسانتره میوه به هلند در سال 2021 از نظر وزنی 1.132.400 تن بوده که ارزش آن معادل 1281میلیارد دلار بوده است. با توجه به جدول ارزش واردات نسبت به سال قبل رشد 3 درصدی داشته است و در بازه 5 ساله رشد 8 درصدی را تجربه کرده است.

از اصلی ترین کشورهای صادر کننده کنسانتره میوه به هلند :

برزیل ، آلمان ، لهستان ، بلژیک و کاستاریکا از تامین کنندگان کشور هلند هستند. با در نظر داشته باشید که کشور های آلمان و هلند هر دو محصولات کنسانتره میوه را هم صادر و هم وارد میکنند.

سومین کشور وارد کننده کنسانتره میوه در اروپا :

فرانسه سومین کشور وارد کننده میوه در  اتحادیه اروپا است.

کشور فرانسه 1130 میلیارد دلار واردات در سال 2021 داشته است این محصولات از نظر وزنی 1.124.221 تن بوده است. در بازه زمانی بین 2020 و 2021 کاهش 3 درصدی واردات ایجاد شده است.

واردات فرانسه از کدام کشور ها بوده است؟

اسپانیا ، آلمان ، بلژیک ، هلند و برزیل تامین کننده های اصلی بازار فرانسه هستند.

در رده بعدی کشور انگلستان با واردات 1051 میلیارد دلار قرار دارد و بعد از آن کشور های بلژیک 703 میلیون دلار ، کشور اتریش با 391 میلیون دلار و لهستان با 313 میلیون دلار قرار دارند.

اگر به صادرات این محصول علاقه دارید یا در این زمینه در حال فعالیت هستید شرکت صادراتی hosnaexport در زمینه بازاریابی و صادرات در حال فعالیت است میتوانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید