Visitors have accessed this post 242 times.

در بلندمدت، صادرات مواد غذایی کنسرو شده مخصوصا میوه‌ها و سبزیجات حدود 1 تا 2 درصد در سال رشد کند. این رشد محدود باقی می ماند، زیرا تمایل به محصولات تازه تر و  محصولات منجمد وجود دارد.

یک روند اصلی در بازار ترجیح فزاینده برای میوه های کنسرو شده به جای ترکیب شربت شکر در آب میوه های طبیعی است. آلمان، بریتانیا، فرانسه و هلند فرصت هایی را برای صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه فراهم می کنند.

فهرست مطالب

پتانسیل صادرات مواد غذایی کنسرو شده :

در این مطلب صادرات مواد غذایی کنسرو شده را مورد بررسی قرار میدهیم و برخی محصولات که در این گروهبندی قرار دارند به همراه کشورهای واردکننده آن برای شما بیان میشود.

معرفی محصول :

میوه ها و سبزیجات کنسرو شده محصولاتی هستند که با معیارهای زیر تعریف می شوند:

تهیه شده از میوه ها و سبزیجات کاملا سالم، تازه یا منجمد. بسته به نوع محصول، آنها می توانند تحت عملیات هایی مانند شستشو، لایه برداری و پوست کندن ، درجه بندی، برش و غیره قرار گیرند.

بسته بندی بسته با توجه به نوع محصول می تواند متفاوت باشد (به عنوان مثال رقیق کردن شکر یا سایر شیرین کننده ها، گیاهان معطر، ادویه جات ترشی جات، سرکه، آب میوه یا شهد، روغن و پوره گوجه فرنگی).

برای جلوگیری از فساد و اطمینان از ماندگاری طولانی محصول، با استفاده از حرارت (پاستوریزه یا استریل) پردازش می شود.

مقالات مرتبط :

صادرات کنسرو لوبیا

صادرات خیار شور

محصولاتی که در این دسته بندی قرار میگیرند به همراه تعرفه گمرکی آن :

کد تعرفه گمرکی

محصول

200190

میوه ها و سبزیجات، ذرت، قارچ های نگهداری شده با سرکه یا استیک اسید

2008

آناناس آماده یا کنسرو شده، مرکبات، گلابی، زردآلو، گیلاس، هلو، توت فرنگی ، کرن بری، مخلوط  سایر میوه ها

2002

گوجه فرنگی آماده یا کنسرو شده

2003

قارچ هایی که به غیر از سرکه یا اسید استیک تهیه یا نگهداری می شوند

2005

میوه ها و سبزیجاتی که به غیر از سرکه یا اسید استیک تهیه یا نگهداری می شوند

 

دلایل جذابیت بازار اروپا برای صادرات مواد غذایی کنسرو شده :

اروپا بزرگترین منطقه واردکننده میوه و سبزیجات کنسرو شده است و بیش از 70 درصد از کل واردات جهان را به خود اختصاص داده است.

 واردات میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده در دوره 2015-2019 به طور متوسط 2.4 درصد در سال از نظر ارزش افزایش یافته است (از نظرحجمی نیز رشد مشابهی را نشان می‌دهد). تقریبا 90 درصد واردات از خارج از اروپا و از کشورهای در حال توسعه است.

در پنج سال آینده، بازار اروپا برای میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده احتمالاً با نرخ رشد سالانه 1 تا 2 درصد افزایش خواهد یافت. دلایل اصلی رشد مورد انتظار بازار، نوآوری هایی است که منجر به بهبود فناوری کنسرو می شود.

 افزایش هزینه‌ها در تحقیق و توسعه به عرضه مواد غذایی سالم‌تر، برچسب‌گذاری بهتر «کالری غذایی» و تنوع بیشتر (غذاهای آماده برای خوردن) مربوط می‌شود.

همچنین، گسترش شبکه توزیع مواد غذایی کنسرو شده در اروپا به رشد بازار کمک خواهد کرد.

برای حضور در این بازار به فروشگاه های آنلاین و آفلاین اختصاص داده شده به بازارهای غذایی خاص  مانند فروشگاه های آسیایی، فروشگاه های حلال، فروشگاه های مواد غذایی مخصوص گیاهخواران، فروشگاه های ارگانیک و غیره را در نظر داشته باشید.

ماندگاری طولانی میوه ها و سبزیجات کنسرو شده عامل مهمی برای حمایت از بازار کنسرو میوه ها و سبزیجات است.

فرصت صادرات مواد غذایی کنسرو شده  به کدام کشورها وجود دارد؟

آلمان: در رتبه اول بازار مواد غذایی کنسرو شده قومیتی برای تامین کنندگان ترک

آلمان بزرگترین واردکننده میوه و سبزیجات کنسرو شده اروپا است. ارزش واردات کنسرو میوه ها و سبزیجات آلمان در مجموع 2.1 میلیارد یورو در سال 2019 بوده است که 20 درصد از کل واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.

 واردات سالانه متفاوت بوده و میانگین رشد 0.8 درصد بوده است.

سه محصول برتر وارداتی به آلمان ، از داخل اروپا می آیند.

در رده نخست گوجه فرنگی های کنسرو شده (بیشتر از ایتالیا) وارد میشود و پس از آن کنسرو زیتون، قارچ کنسرو شده، کنسرو لوبیا سبز و کنسرو ذرت شیرین قرار دارند.

سه کالای اصلی وارداتی از کشورهای در حال توسعه به آلمان عبارتند از:

  1. سبزیجات کنسرو شده ترشی که عمدتاً از ترکیه و همچنین از هند، آفریقای جنوبی، پرو، مکزیک و مصر وارد می شود.
  2. کنسرو زیتون، بیشتر از چین و ترکیه و پس از آن پرو و مراکش؛
  3. آناناس کنسرو شده وارداتی از تایلند، اندونزی، کنیا و فیلیپین.

سبزیجات کنسرو شده از ترکیه راه خود را به فروشگاه های خرده فروشی قومیتی در آلمان پیدا می کند.

بازار آلمان بزرگ ولی کاملا رقابتی است. تعداد قابل توجهی از واردکنندگان و بازرگانان ، میوه و سبزیجات کنسرو شده وارد می کنند، اما آنها به خوبی از قیمت ها در کشورهای اصلی عرضه کننده خارج از اروپا مانند چین و ترکیه مطلع هستند.

 مصرف کنندگان آلمانی چندان به برندها وفادار نیستند. در عوض، بسیاری ترجیح می دهند ارزان ترین یا بهترین محصول را با قیمت یا کیفیت خریداری کنند. که در این مدل از محصولات تخفیف دار خرید میکنند.

کشور فرانسه: طرفدار اصلی لوبیا

جایگاه دوم واردات میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده در اتحادیه اروپا به فرانسه رسیده است. با 1.4 میلیون در سال 2019 (14٪ از واردات اروپا)، ارزش واردات فقط کمی جلوتر از ارزش واردات بریتانیا بود. به طور متوسط رشد سالانه 1.3 درصد مثبت بود.

سه محصول اصلی وارداتی به فرانسه از داخل اروپا می آیند: در رتبه اول کنسرو گوجه فرنگی را پیدا می کنیم و بعد از آن در فاصله زیادی کنسرو زیتون و قارچ قرار دارند.

سه کالای اصلی وارداتی از کشورهای در حال توسعه عبارتند از:

  1. کنسرو زیتون که بیشتر از مراکش وارد می شود، اما از پرو و چین نیز تهیه می شود.
  2. کنسرو لوبیا از کنیا (بیش از 50٪)، ماداگاسکار و کامرون. فرانسه بزرگترین مقصد کنسرو لوبیا در اروپا است. بر اساس درصد، 65 درصد کنسرو لوبیا توسط شرکت های فرانسوی وارد می شود. تفاوت با واردکنندگان شماره 2 و 3، انگلستان و هلند که هر دو بین 10 تا 12 درصد سهم دارند، قابل توجه است.
  3. کنسرو گوجه فرنگی که اکثراً از اکوادور می آیند و پس از آن مراکش در فاصله کمی قرار دارد. گویان، ترکیه و پرو نیز حجم کمی عرضه می کنند.

مصرف کنندگان فرانسوی عمدتاً میوه ها و سبزیجات کنسرو شده خود را در سوپرمارکت های بزرگ خریداری می کنند.

با این حال، سهم آنها از بازار (حدود یک سوم) در سال های اخیر رشد نکرده است، در حالی که فروشگاه های تخفیف دار تنها حدود 10 درصد از سهم بازار را تصاحب کرده اند.

بریتانیا: واردکننده بزرگی که تامین کننده آن کشورهای در حال توسعه هستند.

واردات بریتانیا به میزان قابل توجهی کمتر از آلمان است، اما ارزش واردات آن ، جایگاه سوم در اروپا در سال 2019 (با 13 درصد از واردات اروپا) را به خود اختصاص داده است.

واردات میوه ها و سبزیجات کنسرو شده در سال 2019 به 1.3 میلیارد یورو رسید که عمدتاً در نتیجه رشد عظیم 11 درصدی در سال 2019 بود.

سه محصول برتر وارداتی به بریتانیا از داخل اروپا می آیند.محصولات اصلی وارداتی گوجه فرنگی کنسرو شده و پس از آن در فاصله زیادی کنسرو لوبیا، کنسرو ذرت شیرین و کنسرو سبزیجات هستند.

سه کالای اصلی وارداتی از کشورهای در حال توسعه عبارتند از:
  1. آناناس کنسرو شده، از تایلند، کنیا و فیلیپین. اندونزی، ویتنام، سوازیلند و چین
  2. سبزیجات کنسرو شده (نامشخص، اغلب مخلوط) که 60٪ آن از ترکیه و واردات بیشتر از هند، مکزیک و پرو می آید. یکی از اقلام پرطرفدار وارداتی از ترکیه، فلفل دلمه کبابی شیشه ای است. انواع مختلف ترشی مخلوط نیز رایج است.
  3. کنسرو مرکبات و نارنگی که بیشتر از ترکیه و آفریقای جنوبی می آیند. حجم کمی از سوئیس، چین و پرو وارد می شود.

محبوب ترین محصول کنسرو لوبیا پخته و پس از آن کنسرو گوجه فرنگی و کنسرو ذرت شیرین است.

هلند: مقصد مهم سبزیجات و قارچ کنسرو شده

هلند بزرگترین واردکننده دیگر محصولات کنسرو شده در کشورهای اروپایی است. این کشور با ارزش واردات 1.1 میلیارد یورو در رتبه چهارم پس از فرانسه و بریتانیا قرار دارد.

برخلاف سه کشور برتر، واردات هلند رشد قابل توجهی را با میانگین 6.3 درصد در سال تجربه کرد. این موضوع بیشتر نتیجه رشد قوی (به ترتیب +12٪ و +8.3٪) در سالهای 2016 و 2019 بود.

سه محصول برتر وارداتی به هلند از داخل اروپا می آیند. در اولویت اول کنسرو گوجه فرنگی قرار دارد و بعد از آن قارچ و زیتون کنسرو شده در فاصله زیادی قرار دارند.

سه کالای اصلی وارداتی از کشورهای در حال توسعه عبارتند از:
  1. کنسرو سبزیجات ، بیشتر از ترکیه (70%). بقیه از هند و پرو می آیند. اگرچه ارزش واردات هلند نصف کشور همسایه آن آلمان است، اما این کشور در جایگاه دوم نسبت به بریتانیا و اسپانیا قرار دارد.
  2. قارچ های کنسرو شده که 65 درصد آن از ترکیه و بقیه از هند تهیه می شود. هلند پس از آلمان جایگاه دوم را در فهرست واردات کنسرو قارچ توسط کشورهای اروپایی دارد.

 این کشور یکی از تولیدکنندگان مهم محصولات قارچی است و در نتیجه گروهی از شرکت ها نیز به عنوان تاجر جهانی قارچ و فرآورده های قارچی فعالیت می کنند.  محصول شماره یک صادراتی قارچ های کنسرو شده است (255 میلیون یورو در سال 2019)؛

  1. آناناس کنسرو شده که بیشتر از اندونزی و تایلند (به ترتیب 45 و 30 درصد)، با حجم کمتر از کنیا، فیلیپین و کاستاریکا می آید.

رتبه چهارم واردات مواد غذایی کنسرو شده کشور اسپانیا است و تامین کننده اصلی آن چین و پرو هستند.

اسپانیا صادرکننده مهم میوه ها و سبزیجات کنسرو شده در اتحادیه اروپا است، اما این کشور به میزان قابل توجهی به واردات نیز وابسته است.

در حالی که واردات اسپانیا در سال های 2016 و 2017 رشد قابل توجهی داشت، در سال های 2018 و 2019 به ترتیب 3.6 درصد و 3.3 درصد کاهش یافت.

واردات اسپانیا به طور متوسط 0.7 درصد افزایش یافته است و واردات در سال 2019 بالغ بر 716 میلیون یورو بوده است.

سه محصول وارداتی اصلی به اسپانیا از داخل اروپا انجام می شود و به ترتیب کنسرو ذرت شیرین، کنسرو توت فرنگی و کنسرو گوجه فرنگی است.

سه کالای اصلی وارداتی از کشورهای در حال توسعه عبارتند از:
  1. زیتون کنسرو شده که 90 درصد آن از چین و پرو می آید. حجم های کوچکی از مصر، اتیوپی و مراکش آمده است.
  2. کنسرو مارچوبه که 95 درصد آن از چین و پرو می آید. مابقی توسط اتیوپی تامین می شود.
  3. آناناس کنسرو شده که بیشتر از اندونزی (40-45 درصد) با حجم های کوچکتر و مساوی از فیلیپین و کنیا می آید.

 پس از آلمان، اسپانیا دومین واردکننده بزرگ آناناس کنسرو شده است و بسیار جلوتر از هلند و بریتانیا است.

در زمینه بازاریابی و مارکتینگ برخی محصولات شرکت hosnaexport در حال فعالیت است و اگر علاقه مند به این حوزه هستید میتوانید با ما همکاری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید